Вражає людей, чия робота пов’язана з тісним спілкуванням: соціальних працівників, лікарів, медичних сестер, які працюють у сфері “людина-людина”. Розвиток даного стану зумовлює робота з емоційним навантаженням та важким контингентом, а також відсутність належної винагороди, що змушує людину думати, ніби її робота не має жодної цінності для суспільства.

Термін «burn out» (емоційне вигорання) вперше введений американським психіатром Фреденбергом в 1974 році для характеристики психічного стану соціальних та медичних працівників.

В 1982 році Шваб розширює групу фахового ризику: вчителі, тюремний персонал, менеджери.

Cиндром емоційного вигорання (СЕВ) – стан емоційного, психічного та фізичного виснаження, що розвивається як результат тривалого стресу на робочому місці у працівників альтруїстичних професій,де домінує турбота про людей.

Основні симптоми СЕВ

  • підвищена дратівливість;
  • неуважність;
  • розлади сну;
  • підвищена сприйнятливість до інфекційних захворювань;
  • надмірна втомлюваність,відчуття втоми протягом усього робочого дня;
  • втрата почуття гумору, постійне відчуття невдачі і провини;
  • погіршення відносин з колегами та родичами, негативізм до пацієнтів;
  • зловживання алкоголем, нікотином, кофеїном.

Стадії СЕВ

  • стадія напруги: характеризується незадоволенням собою, надмірним переживанням психотравмуючої ситуації, зниженим настроєм, підвищеним рівнем тривоги;
  • cтадія опору: неадекватне емоційне реагування, розширення сфери “економії” емоцій, скорочення участі у всіх сферах життя;
  • стадія виснаження: зниження енергетичного тонусу, зниження пам’яті, зниження концентрації уваги, підвищений рівень тривоги, зниження настрою з відчуттям безнадійності, психовегетативні та психосоматичні порушення(з боку серцево-судинної системи та ін.)

Профілактика СЕВ

  1. Правило розподілу необхідно чітко розділяти професійну діяльність і особисте життя: не брати роботу додому, мати хобі, що не стосується роботи, спілкуватися з друзями, які не є колегами по роботі. Дієвим є ритуал “корпоративного одягу”. Коли лікар приходить на роботу, він одягає медичний одяг, починає робочий день,є добрим розуміючим, активним і професійним,але коли робочий день закінчився, він знімає  форму, забуває про пацієнтів і займається особистими справами.
  2. Правило зміни діяльності намагайтеся чергувати спілкування з паперовою роботою або професійним вдосконаленням: відвідувати тренінги, семінари та навчання.
  3. Правило часу навчіться контролювати свій час, встановлювати тайм-менеджмент
  4. Правило внутрішньої метафори деструктивність девізу “палаю для інших – згораю сам” очевидна. Якщо образ професійного “Я” має деструктивні елементи, його варто змінити. Ідеальних людей не буває, усі час від часу помиляються, але кожен на невдачу реагує по-своєму. Кожна помилка – негативний досвід на якому вчаться.
  • навчіться говорити “ні”, тому що коли людина  постійно говорить “так” ,то бере на себе надмірну відповідальність;
  • не забувайте за сніданок;
  • читайте хороші книги, слухайте хорошу музику;
  • дуже корисним є масаж;
  • займайтеся фізкультурою,більше рухайтеся;
  • фліртуйте:флірт пожвавлює буденність і приносить задоволення;
  • частіше посміхайтесь, пам’ятайте: посмішка має ефект дзеркала – посміхніться і ви побачите відповідь…

 Підготувала лікар-психолог Гапич Г. Б